Behövs intelligentian? Är den intellektuelle viktig för t.ex.
samhälleliga processer och spridande av ledande idéer som kan anses
meningsfulla och fruktbärande? Det finns olika hållningar som intelligentsian
intagit i sin roll som intellektuell. Filosofen Edmund Burke hade en
pessimistisk syn på människan medan Karl Marx var optimist i hans syn på
historien som skulle leda till utopin om det kommunistiska framtida samhället.
Den intellektuella har liksom alla andra vanligtvis inte
varit ekonomiskt oberoende och alltid befunnits sig i någon form av
beroendeförhållande.
Konstnären Leonardo da Vinci var anställd hos hertigen av
Milano, Ludovico Sforza i slutet av 1400 talet. Under renässansen var de intellektuella
beroende av beställningar från kyrkan och från rika personer s.k. mecenater
o.s.v. Från och med 1700 talet blev den framväxande marknaden en försörjningskälla
tillsammans med anställningar vid universitet.17 och 1800 talet innebar att man
i högre grad kunde försörja sig genom inkomster från försäljning av t.ex.
böcker, artiklar i tidskrifter.
Möjligheterna ökades genom spridningen av diskurser genom
brev och tidskrifter och ledde till att fler snabbare kunde nås av nya rön inom
vetenskapliga discipliner och därmed få en större spridning till fler och
snabbare. Jag menar att marknadskrafternas allt större påverkan innebar en ny
form av begränsning av intelligentians möjligheter att verka fritt. Tidskrifter
uppstod redan på 1600 talet. Under 1700 talet fanns det ca 10. År 1800 ca 100
st. sedan fram till1900 ökade antalet till 10 000 tidskrifter. Detta skulle jag
vilja påstå innebär att rollen intellektuell alltid till viss del varit beskuren
på friheten att tänka fritt.
Idag har konstens roll två beskurna sidor. Dels statens och
kommunens tematisering och styrning av kulturarbetarens inriktning genom vad
jag ser som tematisering genom att ge anslag för ickekonstnärliga uppgifter.
Oftast på grund av samhälleliga misslyckanden och snedvridningar bl.a. på grund
av ojämlika förutsättningar som lett till missförhållanden, misär och fattigdom
för samhällsskikt. Detta innebär att resurser styrs till projektmedel att söka
för konstnären med syfte att utjämna ovan nämnda svagheter i det samhälleliga
och förbättra för utsatta. Det kan vara ungdomar, kvinnor, funktionsutsatta,
asylsökande, invandrare, geografiskt utsedda svaga områden, mot våld, mot
droger, hållbar utveckling m.m. Varför konstnären just skall lockas till att
styra in sin konstnärliga verksamhet till sådana teman motiveras aldrig. Det
finns heller ingen särskild kompetens hos konstnären som gör att just hen är
särskild lämpad för detta. Konstnären har inte heller någon särskild utbildning
för sådana uppgifter. Om jag gissar varför denna styrning sker är det troligen
för att konstnären annars anses utföra ett onyttigt arbete sett ur ett
samhällsperspektiv och därför skall ledas till nyttigare arbetsuppgifter som
beskrivits ovan.
Man kan jämföra det onyttiga konstnärliga för att få
perspektiv på diakomed nyttan av penningmarknadens aktörer som bl.a. gestaltas
i den flerfaldigt oscarsbelönade filmen The Big Short i regi av Adam McKay. Som
åskådliggör cynismen på Wall Street som ledde fram till finanskrisen 2007 där
t.o.m. man gjorde stora vinster på att spekulera i bolånemarknadens kollaps som
ledde till att miljoner människor fick gå från hem och grund.
Den andra sidan som beskär friheten för den konstnärligt
verksamme är marknadifieringen. Alltmer vill man att marknadskrafternas
styrning också skall styra konsten i riktning mot en harmlös, menlös
underhållningsindustri. Den publikens smak skall odlas i riktning mot irrbloss
av lättare underhållning som lyfter den vanliga människan för en stund från vardagens
monotoni. Dessa två ovan nämnda sidor som förminskar konsten och helt omskapar
en konstnärlig diskurs i riktning mot diffus roll som egentligen ingen
efterfrågar på riktigt. Därför skulle man kunna påstå att konstnärens
intellektuella roll inte längre existerar i vår tid. Den är upphävd och saknar
betydelse i vår samhälleliga kontext. Istället har det sammanfattningsvis å ena
sidan växt fram en blandform av konstnärer med roll som något mellanting mellan
fritidsledare, socialarbetare och social ingenjör som infångas med ekonomin(skattepengar)
som styrmedel till specifika uppgifter av stat och kommun. Och å andra sidan rollen som en harmlös
underhållare styrd av marknaden.
Maskinen gavs en roll
1800 talets upptäckter och uppfinningar som bl.a. innebar
maskinens inträde som mycket betydelsefull innovation och inte bara ur
pragmatisk, praktiskt och tekniskt perspektiv utan som förändrade hur
människorna såg på verkligheten och världen. Francis Bacon(1561-1621) med sitt
påstående om att kunskap är makt blev ännu mer accentuerad som förhållningssätt
och värdegrund i tiden. Den intellektuella som hade vetenskaplig kompetens såg
sin vetenskapliga kunnighet, kunskap som det enda viktiga och såg därmed sin
roll som främjande av det vetenskapliga förnuftet som skulle ta över allt.
Samhället kunde ses som en komplex maskin som styrdes av vetenskapens förnuft.
Intellektuell kunnighet och rationalistiskt förnuft uppfattades som en lika
stor kraft som religionen varit tidigare. Livet skulle styras av fysiologiska
lagar. Människans världsbild baserades på fysiska grundlagar istället för
religionens dogmatik. Människan ökade sin kontroll över naturen. Den
vetenskapliga innovationen sågs också i skenet av upplysningens framtidstanke
som en rörelse mot en högre mer utvecklad civilisation. Den intellektuelle fick
en roll som mer civiliserad än andra de från andra som man ansåg mer primitiva
samhällen. Det synsättet rättfärdigade kolonisation av det man såg som mindre
utvecklade, mindre civiliserade och primitivare mänskliga samhällen på andra
kontinenter för att kunna forcera fram mer civiliserad utveckling även hos dem.
Kants kunskapsbegrepp
Engagemanget i frågan om kunskap och hur man kan få kunskap
om verkligheten fanns i romantiken närmast i två tanketraditioner. Ända sedan
antiken har inom filosofin funnits en problematisering om det är genom
förnuftet eller genom våra sinnen vi får kunskap. Vetenskapen hade mer och mer
tagit över initiativet genom sina studier av verkligheten och därmed skjutit
fram positionen alltmer mot att det var empirin som var grunden. Den tyske filosofen
Immanuel Kant visar på begränsningen i sinneserfarenheter. Att jaget inte kan
stå i direkt kontakt med verkligheten. Eriksson, Gunnar. Västerlandets
idéhistoria 1800-1950.”Jaget kan inte omedelbart vara i kontakt med
omvärlden”( 23). Sinnenas begränsning hindrar uppnåendet av kompletta empiriska
studier av verkligheten enligt Kant.
Det att jag i Kants mening inte direkt kan med mina sinnen
studera verkligheten ser jag som konfrontativt för det vetenskapliga studiet av
verkligheten och misskrediterar förtroendet för vetenskaplig metodik.
Det vetenskapliga och maskinella synsättet är självklara idag
tillsammans med penningen som både smörjmedel och mål.
Frågan kan ställas med ett större perspektiv i sikte varför
samhället och marknaden drar åt respektive hållningar som är nämnda ovan? Jag
kan uppfatta det som dekadenta drag i vår tid med koppling till nihilistisk
undergångsfilosofi typ att omedvetet vet vi att det mesta som vi gör saknar
mening och betydelse i en vidgad kontext där framtiden finns inkluderad. D.v.s.
att vår omedvetna kunskap om meningslöshet som etablerad vana underlättar för
oss att vara fanatiska på olika sätt.
Fanatismens beståndsdelar kan beskrivas i en uppräkning.
Egoistisk karriärplanering, lojalitet mot samhällets(kommunen och staten) och
marknadskrafternas styrning, odlande av nihilistisk omedvetenhet, avsaknad av
intellektuell skolning, urartning av odling av konstnärliga kunskapsbegrepp.
Detta sammantaget leder till att vår samhälleliga och kommersiella diskurs har
i praktiken omöjliggjort rollen konstnär som fri intellektuell. Vi vill alla
vara mitt i buffeljorden!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar