Maria talade inför en månghövdad skara. Ingen har talat så tydligt om teaterkonsten här hos oss när hon berättade om den fria teatergruppens mödosamma slit på det berömda arbetsgolvet. Deras turnéer i gistna gamla pikupper längs slingrade vägar i italienska byar och på motorvägar i såväl norra vintriga Sverige såväl som i soliga södra Europa. Fotografiet från kanske mitten av 1970 talet med det ungdomliga teatergänget sittande på ett tak tillhörande ett stockholmskt stenhus någonstans! Det fotografiet andas djärvhet, visioner och viljestyrka av oanade mått. De bjöd till Sverige experimentteater från Östeuropa, No-spel och Kabukiteater från Japan. Det blev också Kathakalidans från Indien och vilda performancegrupper från Amerika. .
Teatergruppen Schahrazad som tog namnet inspirerade av den orientaliska sagan om den grymme härskaren som mördade sina hustrur men som lockades att lyssna på den smarta hustrun som kom på att varje dag berätta den ena berättelsen efter den andra och alltmer fantasieggande så att till sist Den grymme underlåter att mörda denna goda berätterskan.
Teater Schahrazad hann berätta många berättelser i form av storartade teateruppsättningar, underbara internationella gästspel och arrangerande fantastiska kurser med handledare från världens all hörn.
Macbeth, Faust, The waste land, Dr Dappertutto med flera vidunderliga teatermirakel.
Ingenting var omöjligt eftersom det fanns man och kvinnokraft med stor arbetsförmåga. Manliga roller spelades av kvinnor, kvinnor spelades av män eller tvärtom. Scenograf som arbetat med systembyggaren Meyerholds scenograf gjorde scenografi till Dr Dappertutto som ursprungligen just skapats av Vsevolod Meyerhold som avrättades i Ryssland 1940.
Seminarier som ”Skådespelaren i gruppteatern” Och bjöd in till ännu fler seminarier!
Teater Schahrazad gjorde färgsprakande parader till ett begrepp utomhus på torg och gator som och kunde ha en tusenhövdad publik på Sergels Torg. De kunde bära namn som föreställningen Car crash eller paraden Våra Hjältar!
Men till sist slog de svenska kulturbyråkraterna till och konstaterade förnumstigt att sådana konstnärliga äventyr skulle inte en fri teatergrupp i Sverige ägna sig åt. Och sagan Teater Schahrazad blev all.
Guden samhället ville ha alla kulturarbetarna inne i sin kropp och såg till att styra upp denna kreativitet. Sverige förlorade det stora kreativa konstnärliga experimentet och ingen kulturbyråkrat längtade efter sådana äventyr i fantasins landskap. De, kulturbyråkraterna kunde nu söva lugnt och kunde som den grymme härskaren fortsätta att mörda på.
Snipp, snapp, snut så va den sagan slut, trodde de men Maria berättade om det som hände en gång och det kan inspirera till nya storverk!
lördag 3 oktober 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar