Pounds kortdikt från 1913 ”The apparition of these faces in the crowd; Petals on a wet, black bough”. Dryden Goodwin speglar och fångar det mänskliga ansiktet i utställningen på Hasselblads center. Det är både foto och teckning skriver Mikael van Reis i dagens GP. Mikael påpekar att det är ett gammalt modernistiskt tema. Vi, två vandrare, människor som möts och aldrig skall de träffas igen. Mikael citerar Baudelaires sonett À une passante och Pounds In a station of the Metro. Dryden leker med människans lust att fantisera om främlingens liv.
I storstaden där människor som möts som främlingar i skarp kontrast mot bygdegemenskapen där alla känner alla. Goodwin tecknar dessa främlingars ansikten som abstraktioner. Sfäriska former som tecknas och fotograferas i urban miljö. Mikael menar att Dryden Goodwin ”omringar själva varseblivningen i dess mest ömtåliga, obeständiga” men ändå ”mest realistiska ögonblick”. Det låter som en sång, ett omkväde kring temat människans villkor i en storstad. I detta fall gäller det London.
onsdag 4 februari 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar