Tidigt, redan 1973 skrev Magdalena Pietruska en tre betyguppsats om teaterskaparen, från Polen, Jerzy Grotowski, vid Göteborgs universitet. Handledare var Docent Bertil Nolin, litteraturvetenskap. Ingemar Lindh var opponent!
Institutet för scenkonst bildades i början av 1970 talet. De arbetade, och arbetar fortfarande, med insikt om och under beaktande(som förhållningssätt) av Jerzy Grotowskis pionjärarbete.
Självklart har de fler läromästares resultat , i sin scenkonstbag.
Framförallt Etienne Decroux i högsätet.
De var den första ensemblen i Sverige som praktiskt genomförde detta laboratoriearbete i teater.
De lyckades periodvis etablera sin teaterverksamhet här och utveckla sin attityd till och för undersökningen av skådespelarkonsten.
Detta med för svenska förhållanden helt unika förhållningssätt till den samtida teaterkonsten.
Deras utbildning av skådespelare(regissör) och deras pionjärinsats inom scenkonst har varit omfattande.
Deras arbete ledde till föreställningar som för många fortfarande inte upptäckts av det svenska scenkonst- ”universena”.
Deras skådespelardiskurs och deras upptäckter inom skådespeleri tillhör delvis idag svensk teater underground.
Är detta bra för svensk teater att dessa förhållanden av glömska råder?
Deras engagerade attityd och stora konstnärliga insats har i allt högre grad, mer och mer använts och blivit uttolkat i praxis av andra arbetande scenkonstnärer!
När skall Institutet för Scenkonst få komma ordentligt till tals i Sverige?
Behöver svensk teater pionjärer av den storartade kalibern?
De, Institutet för Scenkonst, tog fram de stora kommandona inom svensk scenkonst när de verkade som intensivast i Sverige!
Deras insiktsfulla arbete och deras resultat används idag i en ibland omtolkad, anpassad och mer tillvänd version och praxis använd av många idag verkande scenkonstnärer och pedagoger!
Min stilla undran är om det inte vore en stor förlust om vi inte lyfte fram dem mer i Sverige, Det vore absolut en stor förlust för den framtida utvecklingen av scenkonsten(live) i Sverige!
Det borde vara en stor vinst om de kunde få verka mer här och att omständigheter skapades som gjorde att de skulle kunna komma mer till sin rätt i Sverige!
Förslag till ny scenkonstetyd: att orka bära, fram de samarbeten och de resurser som krävs för det och ge dem till Institutet för Scenkonst! Det har de förtjänat!
Hur skapa en multitud för denna intention?
lördag 7 november 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar